ثبت سفارش واردات

 در واقع ثبت سفارش واردات کالا فرآیندی است که طی انجام آن تاجر یا بازرگان سندی را از سیستم وزارت بازرگانی کشور دریافت می کند که نشان می دهد، واردات کالا قانونی بوده و تحت نظارت سازمان های ذی ربط به انجام رسیده است.

اولین گام در زمینه ی واردات کالا دریافت پیش فاکتور از فروشنده شناخته می شوند، روند ثبت سفارش واردات امروزه تغییر یافته و به شکل کاملا الکترونیک قابل انجام است، فرآیند ثبت سفارش واردات کالا امروزه برای افراد راحت تر شده است، به طوری که افراد با مراجعه به سامانه اینترنتی sabtaresh.tpo.ir می توانند درخواست خود را برای ثبت سفارش واردات کالا از طریق این سامانه به انجام برسانند و بدون هیچ گونه مراجعه به سازمان، مجوزهای لازم در زمینه واردات کالا را دریافت نمایند.

مجوز ثبت سفارش واردات کالا سندی است که توسط سازمان توسعه و تجارت صادر شده و نشان دهنده این است که تجارت شما در زمینه واردات کالا به کشور مطابق قانون و تحت نظارت سازمان های مربوطه به انجام می رسد.

اطلاعات این سند شامل یک کد هشت رقمی می باشد که همراه با تاریخ پروفرما و نام شرکت متقاضی مجوز ثبت سفارش کالا در یک برگه درج می گردد تا صاحب کالا از آن به منظور نشان داده مالکیت خود در زمان ترخیص کالا از گمرک استفاده نماید.

افراد می توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی سازمان توسعه و تجارت به صورت 24 ساعته درخواست خود را ثبت کنند و پس از ثبت نام در این سامانه و دریافت نام کاربری و رمز عبور خود نسبت به ثبت سفارش کالاهای خود اقدام نمایند. کلیه ی پیگیری ها در خصوص ثبت سفارش کالا و دریافت تاییدیه های لازم تماما از طریق این سامانه و به صورت اینترنتی قابل انجام بوده است.

روند انجام فرآیندهای مربوط به واردات کالا به وسیله ی وارد کننده آن یا حق العمل کار گمرک انجام می شود، چنین فردی لازم است که با تمام مراحل ثبت سفارش واردات کالا نیز آشنا باشد.

به طور کلی مراحل ثبت سفارش کالا به شرح زیر است:

دریافت کد تعرفه کالای وارداتی

      دریافت فاکتور فروش یا پروفرما از فروشنده کالا

تکمیل فرم ثبت سفارش کالا به صورت الکترونیک و از طریق سامانه ثبت سفارش کالای سازمان توسعه و تجارت ایران

دریافت تاییدیه سند ثبت سفارش کالا توسط کارشناسان

مراجعه به یک شرکت بیمه و دریافت بیمه نامه حمل و نقل کالا

پرداخت هزینه ها یا حق ثبت سفارش کالا به بانکی که واسط معامله می باشد ( این مرحله باید پس از تکمیل فرم تقاضای گشایش اعتبار به انضمام فرم بانکی، دریافت بیمه نامه، فاکتور فروش و مجوز پرداخت حق ثبت سفارش کالا به انجام برسد.)

البته برخی از کالاها برای واردات نیازمند اخذ مجوز پیش از ثبت سفارش نیز است. به‌طور مثال برای واردات تجهیزات پزشکی نیازمند اخذ کد irc از سازمان غذا و دارو می‌باشد و با دارا بودن کد irc می‌توانید اقدام به ثبت سفارش کالا نمایید.

 

کد تعرفه کالای وارداتی:

هر کالا دارای یک کد هشت رقمی استاندارد بوده و در تمامی سازمان ها از جمله سازمان امور مالیاتی کشو ، سازمان توسعه تجارت ، وزارت صنعت معدن و تجارت بطور یکسان مورد استفاده قرار می گیرد که گویای مشخصات کالا می باشد.

فاکتور فروش یا پروفرما:

پروفرما یا پیش فاکتور سندی است که توسط فروشنده صادر می گردد و مندرجات آن شامل نام و نشانی فروشنده و خریدار، نوع، مقدار و تعداد کالا، قیمت واحد کالا و قیمت کل، شرایط پرداخت، زمان تحویل کالا، مدت اعتبار پروفرما، مبدا کالا است.

فرم ثبت سفارش کالا:

فرم ثبت سفارش کالا را باید از سامانه ثبت سفارش کالای سازمان توسعه و تجارت ایران دریافت کرد و پس از تکمیل فرم ها باید آن ها را داخل سایت برای بررسی توسط کارشناسان بارگذاری کرد.

دریافت بیمه نامه حمل و نقل کالا:

بیمه نامه های باربری وارداتی قریب ۹۰% از حجم و پرتفوی کل بیمه های باربری را شامل می شوند. این‌ بیمه‌نامه‌ خط‌راتی‌ که‌ کالا های‌ خریداری‌ شده ‌توسط‌ شرکت ها و بازرگانان ‌ایرانی‌ از کشورهای‌ مختلف‌ جهان‌ را تهدید می‌ کند مورد حمایت قرارمی‌ دهد که‌ این‌ پوشش ‌از کشور مبداء ” کشوری‌ که‌ کالا از آن‌ خریداری‌ شده‌ ” تا مقصد ” انبار بیمه‌ گذار” می باشد.

این‌ بیمه‌نامه ‌یکی ‌از اسناد مورد نیاز جهت‌ گشایش‌ اعتبار در بانک هاست‌ و هدف ‌از آن‌ حفظ‌ منافع‌ تجار و واردکنندگان‌ و در نهایت‌ حفظ‌ منافع‌ ملی‌ می باشد.

بانک واسط معامله :

این مرحله باید پس از تکمیل فرم تقاضای گشایش اعتبار به انضمام فرم بانکی، دریافت بیمه نامه، فاکتور فروش و مجوز پرداخت حق ثبت سفارش کالا به انجام برسد.

هر یک از شرکتهایی که بخواهند محصولاتی را به صورت قانونی وارد ایران کنند باید از سمت اداره صنعت و معدن و تجارت برای هر یک از محصولات خود درخواستشان را در سامانه ثبت سفارش واردات ثبت کنند و همچنین برای تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز نیاز به تایید از سمت اداره کل تجهیزات پزشکی دارند.

این مجموعه مفتخر است در کوتاه ترین زمان ممکن پس از دریافت اطلاعات محصول و همچنین فاکتورهایی که از طرف شرکت تولید کنند به واردکنندگان داخلی تحویل داده می شود آن ها را در اختیار اداره کل تجهیزات پزشکی قراردهد تا بتوانند مجوز خود را دریافت کنند.

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده
آخرین نوشته ها
​همچنین ببینید:
رضایی گفت:
بسیار عالی و آموزنده
تمایل به اخذ مشاوره بیشتر دارید؟؟
با ما تماس بگیرید!
تماس مستقیم

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش