توزیع تجهیزات پزشکی

توزیع تجهیزات پزشکی نقش حیاتی در بهبود کیفیت خدمات درمانی و ارتقای سلامت جامعه ایفا می‌کند. این فرآیند به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی امکان می‌دهد تا به موقع به تجهیزات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند و بهترین خدمات را به بیماران ارائه دهند. 

احراز مسئول فنی 

اطلاعات بیشتر
اطلاعات بیشتر

احراز شرکت

اطلاعات بیشتر

​​بازرسی انبار

اطلاعات بیشتر

صدور مجوز فعالیت

اطلاعات بیشتر

ثبت نمایندگی توزیع

​تماس سریع

تماس سریع

توزیع تجهیزات پزشکی چیست؟

توزیع تجهیزات پزشکی به فرآیند تحویل دستگاه‌ها و ابزارهای پزشکی از تولیدکنندگان به بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز درمانی گفته می‌شود به عبارت دیگر  فروش مستقیم تجهیزات و ملزوماات پزشکی به موسسات پزشکی، صاحبان حرفه پزشکی و عرضه کنندگان.

توزیع تجهیزات پزشکی چیست؟

کانال های توزیع تجهیزات پزشکی


کانال های توزیع مجموعه ای متشکل از سازمانها یا افراد است که وظیفه مهیا نمودن کالا و خدمات را برای مصرف کننده نهایی بر عهده دارد و تعادل منطقی بین منافع آنها، تضمین کننده عمر کانال است.کانال های توزیع وقتی کارآمد است که بتواند محصول را در زمان مناسب، در شرایط مناسب، به میزان مناسب، با هزینه مناسب، در مکان مناسب، به فرد مناسب برساند.
کانال های توزیع به دو دسته توزیع مستقیم و توزیع غیر مستقیم تقسیم میشوند.
​​​​​​​

کانال های توزیع تجهیزات پزشکی

مراحل توزیع تجهیزات پزشکی


  1.  احراز مسئول فنی
  2.  احراز شرکت (توزیع کنندگان مجاز)
  3.  بازرسی انبار
  4.  صدور مجوز و فعالیت
  5.  ثبت نمایندگی توزیع
​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

اهمیت توزیع تجهیزات پزشکی


توزیع تجهیزات پزشکی از چند جنبه اهمیت دارد. اولاً، این فرآیند به تامین نیازهای درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کمک می‌کند و دسترسی به تجهیزات پیشرفته را فراهم می‌سازد. ثانیاً، توزیع تجهیزات پزشکی به بهبود کیفیت خدمات پزشکی و افزایش دقت تشخیص و درمان کمک می‌کند. همچنین، این فرآیند می‌تواند به کاهش زمان انتظار برای تجهیزات و افزایش کارایی درمان کمک کند.

مراحل توزیع تجهیزات پزشکی

الزامات و استانداردهای توزیع تجهیزات پزشکی


  • یکی از مهم ترین مراحل در توزیع، رعایت الزامات و استاندارد های توزیع تجهیزات پزشکی می باشد که می توان اشاره کرد به:

  • کلیه تجهیزات پزشکی می بایست واجد مجوز ساخت یا مجوز ساخت یا مجوز ورود و ترخیص و دارای شناسه ثبت وسیله پزشکی (IRC) از اداره کل وبرچسب اصالت باشد

  • ​​​​​​​ تامين، نگهداشت، حمل ونقل، مصرف، توزيع، عرضه و كاربرى تجهيزات پزشكى فاقد مجوز ساخت يا مجوز ورود و ترخيص از اداره كل، مطابق با ماده ٢٧ قانون مبارزه با قاچاق كالا وارز و تبصره 1 اين ماده به منزله ى تامين، مصرف وعرضه كالاى قاچاق بوده وبا تخلفات احتمالی، طبق ضوابط و مقررات جارى برخورد خواهد شد.

  •  تبليغات تجهيزات پزشكى فاقد مجوز ساخت معتبر يا مجوز ورود و ترخيص از اداره كل مجاز نمى باشد.

  • كليه ى توزيع كنندگان سراسرى( شركت هاى پخش سراسرى)، نسبت به اخذ نمايندگى و تامين مستقيم تجهيزات پزشكى، از طريق تأمين كنندگان اقدام نمايند.

  •  توزیع و عرضه تجهیزات پزشکی ما بین تامین کنندگان،بین عرضه کنندگان و داروخانه ها،بین توزیع کنندگان سراسری و بین توزیع کنندگان استانی مجاز نمی باشد.

  •  کلیه ی تامین کنندگان، توزیع کنندگان و عرضه کنندگان تجهیزات پزشکی، ملزم به ثبت و نگه داشت اسناد و مدارک خرید و فروش حداقل تا ۱۰ سال بوده و می بایست در خصوص تکمیل موارد درخواستی در سامانه توزیع اعلامی اداره کل اقدام نمایند.

  •  کلیه ی توزیع کنندگان تجهیزات پزشکی، ملزم به معرفی مسئول فنی با مدرک تحصیلی مهندسی پزشکی می باشند.

  • ​​​​​​​با توجه به لزوم تامین تجهیزات پزشکی دارای مجوز ساخت و ورود و ترخیص، موسسات پزشکی می بایست تحت نظارت واقدام مسئول فنی تجهیزات پزشکی از طریق واحد مهندسی پزشکی یا داروخانه بیمارستان نسبت به تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز از طریق شبکه توزیع اقدام نماید.

  • رعایت اصول علمی و ایمنی، نگهداشت، انبارش و حمل ونقل تجهیزات پزشکی، با توجه به آیین نامه، ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی اداره کل و در چارچوب اصول علمی و فنی(GSP GDP) توسط کلیه تامین کنندگان، توزیع کنندگان ، عرضه کنندگان و همچنین موسسات و صاحبان حرفه پزشکی الزامی است.

    برای اطلاع بیشتر از الزامات و استاندارد های لازم می توانید دستورالعمل سازمان عذا و دارو را از لینک زیر دانلود کنید​​​​​​​
دانلود PDF

چالش‌ها و مشکلات توزیع تجهیزات پزشکی

توزیع تجهیزات پزشکی با چالش‌ها و مشکلات متعددی روبرو است. یکی از مهم‌ترین مشکلات، مشکلات لجستیکی و هزینه‌های بالای حمل و نقل است. همچنین، مسائل مرتبط با کیفیت و اصالت تجهیزات توزیع شده از دیگر چالش‌های این فرآیند است. برای مواجهه با این چالش‌ها، شرکت‌های توزیع‌کننده باید به همکاری با تامین‌کنندگان معتبر و استفاده از فناوری‌های نوین توجه ویژه‌ای داشته باشند. شرکت سیب سبز سلامت میتواند شما را در مسیر اخذ توزیع تجهیزات پزشکی راهنمایی کند.

ثبت

کارشناسان ما در اسرع وقت برای مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

مشاوره رایگان
برای دریافت مشاوره شماره خود را وارد کنید.